Viktig info:

 

 

Delkurs 3 & 4

Lektionerna
Vi arbetar med böckerna
Språkporten Bas
(ISBN 978-91-44-06015-6)
Nya Mål 3 övningsbok
(ISBN 91-27-50590-1)

Material
Dokumenten står i bokstavs- eller tidsordning.
(pdf-filer)
 

Planeringar:
- Terminsplanering


Lektioner:
- 20/10 Reportage - Läsförståelse: "Mötesplats för surfare" & Power Woman", TED-talk
- 19/10 Reportage - Läsförståelse: "Ett dockskåp från en svunnen tid" & "Mötesplats för surfare"
- 17/10 Reportage - Läsförståelse: "Ett dockskåp från en svunnen tid"
- 16/10 Reportage: typiska drag; Att intervjua en person
- 13/10 Prov - Skrivuppgift: Skriv en krönika
- 12/10 Att skriva krönikor - repetition (Krönikor - rättade)
- 9/10 Att skriva krönika - repetition, ge respons till varandras texter (Krönikor - originaltexter)
- 6/10 Att skriva krönika (arbete enskilt eller i par)
- 5/10 Läsförståelse - Krönikor: "Lär dig av thaiboxningsmästaren"; Att skriva krönika
- 3/10 Läsförståelse - Krönikor: "Kärleken skulle kunna vinna..." & "Face to face i st.f. Facebook"
- 2/10 Krönikor - Exempeltext
- 29/9 Prov - Läsförståelse
- 28/9 Att skriva debattartikel (repetition); Informationssökning och källritik (Portal s.268-281)
- 26/9 Grammatik: Relativa pron.&adv.; Ge respons till debattartiklar och Insändare
                - (Debattartiklar - originaltexter) (Debattartiklar - rättade)
                - (Insändare - originaltexter) (Insändare - rättade)
- 25/9 Att skriva debattartiklar; Grammatik: Relativa pronomen och adverb
- 22/9 Att skriva debattartiklar
- 21/9 Debattartiklar - Läsförståelse; Grammatik: Konjunktioner
- 19/9 Debattartiklar - Läsförståelse
- 18/9 Att skriva debattartiklar: Exempeltext, mall & arbetsgång
- 15/9 Att skriva insändare
- 14/9 Prov: Att samtala i små grupper; Under tiden: arbete med läsning av kapitel 4 - Insändare
- 12/9 Att skriva insändare
- 11/9 Portal (s.6-33): Att läsa; Lässtrategier
- 8/9 Prov - Skrivuppgift
- 7/9 Att skriva novell - repetition (Noveller - originaltexter) (Noveller - rättade)
- 5/9 Att skriva novell
- 4/9 Grammatik: Direkt och indirekt tal
- 1/9 Ordbildning; Grammatik: Tempus
- 31/8 Grammatik: "Man, en, ens"; Lärförståelse romantudrag
- 29/8 Läsförståelse romanutdrag och boktips
- 28/8 Muntliga redovisningar om olika aspekter av samhällets syn på utseendet
- 22/8 Noveller: Läsförståelse "Vågen"
- 21/8 Noveller: Exempeltext och typiska drag
- 18/8 Läsförståelse: Sagor - Rapunzel
- 17/8 Introduktion: Information om kursen, planering, material; Lässtrategier



Stenciler (utdelat i klassen):

Grammatik:
- Direkt tal och indirekt tal
- Tempus (stencil) - (animerad genomgång)


PROV & Betygssatta uppgifter:
- 28/8 Muntlig redovisning
- 8/9 Skrivuppgift
- 14/9 Samtala
- 29/9 Läsförståelse
- 13/10 Skrivuppgift
- 23/10 Lämna in din debattartikel på It's learning
- 6/11 Muntlig bokrecension
- 7/11 Skriftlig bokrecension
- 14/11 Muntlig redovisning
- 16-17/11 Samtala (Klassen delas i två grupper)
- 23/11 Läsförståelse
- 1/12 Språkbruk
- 4-5/12 NP Samtala (Klassen delas i två grupper)
- 12/12 NP Läsförståelse (kl.13:30-16:00)
- 14/12 NP Skrivuppgift (kl.8:00-10:30)


Instruktioner/Tips:
- Att argumentera
- Att berätta (disposition) (struktur) (Skillnad mellan enkel, utvecklad och väl utvecklad text)
- Att läsa mellan raderna (Facit
- Bokredovisning: Att redovisa en roman muntligt - instruktioner
     - Boktips - olika romaner som jag rekommenderar
     - Att läsa en roman - studietekniktips
- Källkritik (Övning: Olika tidningars hemsidor)
         - Handledning i källkritik
         - Övning: "Lärare knuffade elev"
         - Vad som kan hända när man inte är källkritisk
- Presentationsteknik (Att ge respons till muntlig redovisning)
- Skiljetecken
- Skriv med dina egna ord: två små texter
- Skriva - Hur skriver man:
         - Nyhetsartikel
         - Krönika
         - Berättande text
- Studieteknik
         - Att läsa mellan raderna
         - Lässtrategier
         - Utveckla ett resonemang
         - Studietekniktips - att läsa en roman
- Särskrivning
- Textgenre:
          - Olika typer av berättande texter
          - Olika typer av argumenterande texter
                  - Debattartikel - mall
                  - Olika sätt att säga "håller med" eller "håller inte med"
- Tänk på det här när du skriver en text:
       - Svenska som andraspråk grundläggande
       - Svenska grundläggande
       - Skillnader mellan en enkel och en utvecklad text   

Extra läsförståelse - olika textgenrer:
Artikel
- "Att skriva för hand gör minnet gott"
Brev

- Brev om mig
Debattartiklar
- "Dags att sluta flyga"  
- "Malmös innerstad har blivit en 'förstoppad' innerstad"
- "Skärmtid är ett förlegat begrepp" (svar på nyhetsartikeln "Barnläkare oroas av barns skärmtid")
Statens medieråd borde läggas ner
Surfplattor både bra och dåligt för barn 
Insändare
- Häfte - Insändare; Respons; Att utveckla ett resonemang (Har ej digitalt)
- Insändare på Sydsvenskans hemsida
- Olika insändare publicerade i Metro (OBS! Stor fil, kan ta tid att öppna)
- "Bort med bilarna från city" (insändare och tankekarta)
Krönikor
- Kärleken skulle kunna vinna över hatet
- "Kolumner" på Metros hemsida
Noveller

     - En novell: "Första mötet" (skriven av Cécile Tartar Jönsson)
     - Novell - Mall
Reportage
     - "Jag vägrar vara förtryckare"
     - Dröm blev verklighet (frågor)
     - Ett dockskåp från en svunnen tid (om Malmös minsta museum)
     - Hon hittade kärleken i en buske
     - Fika och skratt bygger det nya språket (bild)
     -
"Spinna minnet - Varför barn blir bättre på matte av mer idrott"
Romanutdrag

     - Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske
     - Tålamodets sten   
Sagor
- Berättelsen om jätten Finn
Övrigt

- Miljövänliga tips

Länkar:
- Arbetsförmedlingen
         - Yrkesfilmer
         - Yrken A-Ö (Alla studier)
         - Yrken A-Ö (Arbetsförmedlingen)
         - Annorlunda yrken 
- Arlövs biblioteks hemsida
- Resedagböcker
         - Céciles resedagbok (Maldiverna)
         - Céciles resedagbok (Turkiet)
         - Céciles resedagbok (Frankrike juli 2012)
         - Céciles resedagbok (Europa juli 2013)
         - Céciles resedagbok (Frankrike juli 2014)
         - Céciles resedagbok (Frankrike december 2014)
- It's learning
- Lexin
- Matavfall
- Nationalencyklopedins hemsida
- Olika genrer:
          - Artikel (animerad exempel)
          - Debattartikel (förklarande film)
          - Insändare (förklarande film)
          - Krönika (exempel 1), (exempel 2) (förklarande film)
          - Novell:
                   - Hur skriver man en novell - del 1 (förklarande film)
                   - Hur skriver man en novell - del 2 (förklarande film)
                   - Novell (förklarande film)
          - Rapport (vetenskaplig text)
          - Recensioner
          - Reportage (förklarande film)
- Sagor
- Tips för att lära sig svenska
- Utbildningar
- VASYD (kretseum.se) (Hållbart vatten)
- Vattenskolan
- Vattnets väg



Tillbaka Ht-17
Till startsidan